Sport & Bewegen

Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Het vermindert stress, het helpt tegen overgewicht, het verlaagt de kans op diabetes type 2, het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Fanatiek sporten is bewegen, maar ook lichtere activiteiten als traplopen, met de fiets boodschappen doen en wandelen naar de brievenbus tellen mee. Alles wat je aan beweging doet, is goed voor de gezondheid.



Wat is voldoende bewegen?

Voor volwassenen en ouderen geldt:

  • 2,5 uur per week matig intensief bewegen, verdeeld over meerdere dagen. Bijvoorbeeld 5 dagen per week 30 minuten stevig wandelen.
  • 2 tot 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Bij spierversterkende activiteiten verbeter je je kracht, uithoudingsvermogen en spieromvang. Denk aan trainen met gewichten, oefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten zoals fietsen. Bij botversterkende activiteiten wordt je lichaam met het eigen gewicht belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen.
  • Balansoefeningen voor ouderen. Dit houdt in dat je je evenwicht bewaart terwijl je staat of beweegt, denk aan op een been staan of een voorwerp van de grond oprapen.
  • En voorkom veel stilzitten.

 Sport- & Beweegaanbod
 Sportlocaties
 Niemand buitenspel door geldzorgen

 

 

contact

 Agenda

Dromers & Druktemakers
Volgende week woensdag
Bekijk activiteit
Overzicht